Negen thema’s voor due diligence
Dierenwelzijn
Het convenant heeft negen prioritaire thema’s. Bij elk thema staan voorbeelden uit de praktijk.
#IX Dierenwelzijn
De big five van dierlijke grondstoffen in de kleding- en textielsector zijn wol, dons, leer, zijde en bont. In 2019 heeft het convenant (CKT) de Animal welfare in textile production factsheets uitgebracht waarin de belangrijkste risico’s op het gebied van dierenwelzijn worden benoemd, en ook de maatregelen om de keten diervriendelijker te maken.
De Engelstalige factsheets zijn gebaseerd op het uitgebreide rapport Dierenwelzijn in de kleding- en textielsector dat het convenant in april 2018 uitbracht, waardoor deze informatie nu ook beschikbaar is voor spelers buiten Nederland.
De factsheets beschrijven de belangrijkste risico’s rond het fokken met, houden van, behandelen van, transporteren van en doden of slachten van dieren, in relatie tot textiel. Daarnaast bevatten ze informatie over mogelijke maatregelen om die risico’s te vermijden of te verzachten, zoals certificering en alternatieve inkooppraktijken. De eerste factsheet bevat de algemene uitleg over wat due diligence op het vlak van dierenwelzijn inhoudt en hoe dit geïmplementeerd kan worden. De volgende factsheets gaan in op een specifieke grondstof.
Het rapport en de factsheets hebben bij dierenwelzijnsorganisatie VIER VOETERS tot een toename van vragen en contactverzoeken geleid. 11 van de 41 CKT-bedrijven die materiaal van dierlijke oorsprong gebruiken, hebben in 2019 advies gevraagd over het verminderen van dierenleed in hun keten en het gebruik van keurmerken voor materialen van dierlijke oorsprong. Steeds meer kleding- en textielbedrijven beseffen dat het thema dierenwelzijn voor consumenten van belang is en nog belangrijker wordt. Een voorbeeld van een bedrijf dat zijn verantwoordelijkheid wil nemen voor de hele keten en daarmee ook voor dierenwelzijn, is Ducky Dons, sinds 2018 lid van het convenant.
Nick van Nieuwenhuizen
‘Wij zorgen dat we positieve impact hebben op dierenwelzijn’
Ducky Dons weet precies waar het dons vandaan komt waar zij dekbedden en hoofdkussens mee vullen. Nick van Nieuwenhuizen en zijn broer Roel maken deel uit van de directie van het 60 jaar oude familiebedrijf in Ermelo. Ze zetten vol in op duurzaamheid en aanpak van risico’s.
“Eenden worden geslacht voor het vlees, niet voor het dons en de veren. Zolang er vlees wordt gegeten, zullen die bijproducten er zijn. En daar doen wij mooie dingen mee. Er is geen milieuvriendelijker materiaal om dekbedden mee te vullen dan dons en veren. Dit materiaal is in tegenstelling tot synthetische dekbedden eenvoudig te recyclen en als het niet meer gerecycled kan worden, is het 100 procent biologisch afbreekbaar.
Wij hebben onze eigen productielijn. Het dons en de veren komen van een Ermelose slachterij. Wij willen verantwoordelijkheid nemen voor wat er in onze keten gebeurt. Daarom hebben we samen met onze leverancier en met dierenwelzijn-organisatie VIER VOETERS om tafel gezeten om te bespreken welke eisen we kunnen stellen aan dierenwelzijn. Alle boerderijen waar de eenden vandaan komen, worden geauditeerd en gemonitord.”
Complete draai gemaakt
“Anderhalf jaar geleden kwam een dierenrechtenorganisatie met negatieve berichten over het vangen, laden en transporteren van eenden. Nu is er een nieuwe standaard opgesteld met eisen voor het vangen en laden in de nacht. Voordat wij lid werden van het convenant zagen wij incidentmeldingen van dierenactivisten als een bedreiging. Nu zien we ze als een kans, want ook wij willen misstanden aanpakken. Op dat punt hebben we een complete draai gemaakt. Wij kunnen als afnemer van dons en veren invloed hebben door eisen te stellen aan de productie, ook op het gebied van dierenwelzijn.
We zijn niet alleen bezig met dierenwelzijn, we investeren ook in duurzame energieopwekking en recycling. Samen met afnemers en kringloopwinkels zamelen we donzen dekbedden in die we vervolgens recyclen. Ons doel is dat geen enkel donzen dekbed op de afvalberg belandt.
We kijken ook naar de materialen die we uit het buitenland halen. Het katoen dat we voor de tijk van dekbedden gebruiken, komt uit China. Ook daarvan brengen we de risico’s in kaart. Waar komt het katoen vandaan, wat zijn de arbeidsomstandigheden in de fabrieken, welke chemicaliën worden gebruikt, wat zijn de risico’s op het gebied van milieu en hoe wordt dat gecontroleerd? Wij stappen nu geleidelijk over naar duurzamer katoen, waaronder GOTS en BCI. Zo zijn we stap voor stap bezig onze hele keten te verduurzamen.”
Motiverend voor medewerkers
Natuurlijk gaan de kosten daardoor omhoog en natuurlijk moeten we geld verdienen, anders houden we dit bedrijf met 50 fte werknemers niet overeind. Maar we willen vooral ook een bijdrage leveren aan een betere wereld. En wij geloven erin dat de consument bereid is voor duurzaamheid te betalen.
Het is belangrijk dat we ons verhaal vertellen, aan de buitenwereld én aan onze eigen medewerkers. Voor medewerkers is het motiverend dat wij op een eerlijke en duurzame manier bezig zijn. Als wij stoppen met het maken van donzen dekbedden, wordt er niet één eend minder geslacht. Doordat wij dons en veren afnemen, kunnen we juist positieve impact hebben op dierenwelzijn en milieu.”
Lonneke Bakker
‘In Nederland zien we dieren als wezens met gevoel’
In de OESO-richtlijnen wordt dierenwelzijn niet genoemd, in het Convenant Duurzame Kleding en Textiel wel. Lonneke Bakker, consultant bij VIER VOETERS, krijgt steeds vaker vragen van kleding- en textielbedrijven die willen weten wat zij kunnen doen om dierenwelzijnsrisico’s te voorkomen of te verminderen.
“De tussentijdse evaluatie heeft iedereen ervan doordrongen dat we de tweede helft van het convenant moeten gebruiken om maximale impact te bereiken. De risico’s zijn in kaart gebracht, wat gaan we doen om die risico’s nu echt aan te pakken?
In 2019 hebben we met een werkgroep factsheets gemaakt over due diligence op het gebied van dierenwelzijn. We hebben de belangrijkste dierenwelzijnsrisico’s voor de big five van dierlijk textiel in kaart gebracht: wol, dons, leer, zijde en bont. Ook hebben we aangegeven welke maatregelen je kunt nemen om die risico’s te verzachten of te voorkomen, bijvoorbeeld door gecertificeerde materialen te kopen of alternatieve materialen te gebruiken.
Bedrijven beseffen dat steeds meer consumenten geen producten willen die dierenleed hebben veroorzaakt. Daarom willen ze weten hoe ze risico’s op het gebied van dierenwelzijn kunnen aanpakken. Dat is zeker de winst van het convenant.”
Dieren humaner behandelen
Het doel van VIER VOETERS is niet om dierlijke grondstoffen uit te sluiten in kleding. Dat heeft geen zin zolang de wereld vlees eet. Wij willen wel dat dieren humaner worden behandeld. Wij zijn in het convenant gestapt om samen met de koplopers in IMVO te onderzoeken hoe we tot ethische standaarden kunnen komen op het gebied van dierenwelzijn. Daar doen wij samen met bedrijven onderzoek naar.
We moeten realistisch zijn: we zijn al decennia bezig om kinderarbeid te bestrijden en arbeidsrechten te versterken, het zal nog wel even duren voor de hele wereld het belang van verbeterd dierenwelzijn inziet. Als je in China over dierenwelzijn begint, hebben ze vaak geen idee wat je daarmee wil. In de Nederlandse en Europese regelgeving beschouwen we dieren als wezens met gevoel, toch komt dierenwelzijn in de richtlijnen voor multinationale ondernemingen van de OESO niet voor. Wel heb ik onlangs bij de OESO een presentatie mogen geven, over het verbeteren van dierenwelzijn door het toepassen van due diligence. Dus ook daar komt het bewustzijn op gang.”
Internationale partners zoeken
“Aan de ene kant willen we de risico’s in de keten aanpakken. Een bedrijf dat iets aan dierenwelzijn wil doen, spreekt zijn partners of leveranciers hierop aan. Zo worden steeds meer bedrijven dieper in de keten zich hiervan bewust. Tegelijkertijd willen we de aandacht voor dierenwelzijn ook verbreden naar landen als Duitsland, Engeland en Australië. We hebben al goed contact met de Duitse Textilbündnis. Om impact te maken, moeten we ervoor zorgen dat we als convenant internationale partners hebben. In ons eentje kunnen we de keten niet verbeteren. Hoe meer Europese bedrijven vragen gaan stellen aan hun leveranciers, hoe sterker de prikkel om ook het dierenwelzijn te verbeteren.”
Verhalen uit de praktijk
Nick van Nieuwenhuizen, manager Ducky Dons:
‘Wij zorgen dat we positieve impact hebben op dierenwelzijn’
LEES VERDER ›
Verhalen uit de praktijk
Lonneke Bakker, consultant VIER VOETERS:
‘In Nederland zien we dieren als wezens met gevoel’
LEES VERDER ›